برنامه کوددهی گندم+برنامه غذایی گندم به همراه جدول مراحل کوددهی

برنامه کوددهی گندم را می توان در 6 مرحله انجام داد :

  1. مرحله پیش از کشت
  2. مرحله جوانه زنی و ریشه زایی
  3. مرحله پنجه زنی
  4. مرحله ساقه دهی
  5. مرحله خوشه دهی و تشکیل گل
  6. مرحله پر شدن دانه

پیش از کشت:

 در این مرحله بیشتر می توان از کود های کندرها یا نامحلول استفاده کرد.کود های کامل NPK  به صورت گرانوله، گوگرد معدنی، سولفات پتاسیم گرانوله یا سنگی و یا دی آمونیوم فسفات را می­توان در این مرحله استفاده کرد. علاوه بر این ها زمان مصرف کودهای دامی پوسیده به خصوص گاوی در این مرحله می باشد و این کود ها همراه با عملیات شخم و دیسک زدن در زمین قرار می گیرند.

برنامه کوددهی گندم

مرحله جوانه زنی و ریشه زایی

 در این مرحله باید از کود هایی استفاده شود که علاوه بر سرعت جوانه زنی، حجم ریشه گیاه را زیاد کند و افزایش حجم ریشه کمک شایانی به جذب بیشتر عناصر و رشد بهتر گیاه می کند. در این مرحله می توان از کود های فسفر بالا مانند ( 10 – 52 – 10 ، فسفر مایع)، کودمرغی مایع و اسید هیومیک  استفاده کرد.

مرحله پنجه زنی

 در این مرحله تمرکز بر استفاده از کودهایی است که باعث افزایش پنجه زنی می شود. پنجه زنی بیشتر، تاثیر مستقیم در افزایش محصول دارد لذا برای مرحله می توان از کودهای کامل NPk ‌ 20  -20 -20  کود جلبک دریایی به همراه کود های ازته برای افزایش پنجه، تولید کلروفیل و افزایش فتوسنتز استفاده کرد.

مرحله ساقه روی

 پس از پنجه زنی و برای رشد رویشی ،افزایش سبزینگی گیاه و  تشکیل ساقه های مقاوم می توان از کود های نیتروژن دار مثل اوره و سولفات امونیوم به همراه ریزمغذی ها مثل کود های میکرو معدنی و گوگرد مایع همراه با آب آبیاری استفاده کرد.

در این زمان جذب ازت توسط گیاه به بیشترین میزان خود می رسد و بهترین زمان مصرف ازت می باشد.

مرحله گلدهی و تشکیل خوشه

در این مرحله ازت  هیچ نقشی در افزایش عملکرد دانه نداشته و تنها موجب افزایش پروتئین دانه می شود و استفاده از کود های نیترون دار باید با احتیاط انجام شود. بهتراست برای گلدهی بهتر  از کود های فروت ست جهت تامین روی و بر ازت،کود کامل پتاس بالا NPK  36 -12 -12  و همچنین از فسفیت پتاسیم برای افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری های قارچی  و افزایش دانه بندی در هنگام گلدهی استفاده شود.

مرحله پر شدن دانه

بهترین کود برای این مرحله کود های پتاس بالا می باشد.کشاورز می تواند در این مرحله از کود های سولو پتاس به همراه کود های NPK‌ 30-5-15 استفاده کند. و  همچنین از سیلیکات پتاسیم برای دانه بندی بهتر و افزایش مقاومت خوشه ها نسبت به تنش هایی مانند ورس استفاده شود

در جدول زیر، برنامه غذایی گندم به همراه کودهای پیشنهادی برای دوره های محتلف رشد گندم آمده است.

د.

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ