آشنایی با انواع روش های کشت گندم/معرفی بهترین روش کشت گندم

آشنایی با انواع روش های کشت گندم+ معرفی بهترین روش کشت گندم

      از دیرباز تاکنون کشاورزان ایران از روش­ های مشابهی برای کاشت گندم استفاده می­ کردند. روش­هایی که طی سال­ها از پدر به پسر آموخته می ­شد. اما امروزه بر اساس شرایط و مشکلاتی مثل مقدار آب در دسترس برای کشاورزی، شیب­دار بودن زمین، شرایط جوی، میزان بارندگی، وسایل و ماشین آلات تناوب زراعی، استفاده از کود­های شیمیایی، سموم، نوع بذر و دستمزد کارگران از روش ­های مختلف و مدرن­تری در کشت گندم استفاده می ­شود که پس از آماده ­سازی بستر کاشت با روش­های زیر اقدام به کاشت بذر می ­شود.

  1. روش نواری
  2. کشت بر روی پشته­ های بلند
  3. روش خطی یا فارویی
  4. روش کرتی

در این محتوا علاوه بر مرور روش های کشت گندم مروی خواهیم داشت، بهترین روش گندم را به همراه شما بررسی می کنیم.

۱ـ روش نواری

      این روش برای زمین­ هایی که شیب مناسبی دارند خوب است و عمل تسطیح در آنها راحت­ تر انجام می ­شود.در این روش، کاشت با ماشین­های بذرکار صورت گرفته و زمین در ابعاد بزرگ قابل آبیاری است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش آبیاری گندم  از مقاله آشنایی با انواع روش های آبیاری گندم بنتاکو دیدن فرمایید. 

از دستگاه کمبینات می­توان در این روش کشت استفاده کرد. دستگاه کمبینات این قابلیت را دارد که همزمان در اراضی شخم خورده، عملیات دیسک، تسطیح و کشت را انجام دهد.

این روش مناسب کشت در ردیف­ هایی با شیب زیاد نیست.

۲ـ کشت بر روی پشته های بلند

      این روش برای کشت گندم بسیار مناسب است. در این روش ارتفاع پشته­ها به اندازه  15 تا 20 سانتی­متر در نظر گرفته می­شود و تمرکز مراحل کاشت تا برداشت بر روی پشته­ هاست و جویچه­ ها با هدف انتقال یکنواخت آب و عبور ادوات کشاورزی به وجود می­آیند.

۳ـ روش خطی یا فارویی

      از این روش نیز برای زراعت گندم آبی استفاده می­شود و به این ترتیب است که پس از انجام گاوآهن، دیسک و تسطیح، با استفاده از دستگاه کودپاش (سانتریفیوژ) بذر را در سطح مزرعه پاشیده و سپس با دستگاه فاروئر جوی و پشته ایجاد می­شود.
      در این روش پشته ­ها کم عرض (۲۵ –۱۰ سانتیمتر) و کم ارتفاع (۱۵ –۱۰ سانتیمتر) هستند که امکان ایجاد حالت غرقابی در هنگام آبیاری وجود دارد.

     بذرپاشی به روش سانتریفیوژ باعث می­شود بذرها به طور تصادفی و غیر یکنواخت در خاک پخش شود لذا تعدادی بوته نیز در کف جویچه­ ها سبز می­شوند که مکان مناسبی برای استقرار گیاه نمی­باشد.

     بوته­های این ناحیه ممکن است بخشی از مواد غذایی و رطوبت موجود را مصرف کنند. ولی توانایی رقابت با بوته ­های روی پشته را ندارند و محصولی نیز تولید نکرده و اگر تولید کنند از کیفیت کمی برخوردارند.

      در نوع دیگری از کشت ردیفی گندم در ایران که در آن از ماشین­های بذرکار استفاده می­شود، عرض پشته ها تقریباً ثابت (حدود ۳۰ سانتیمتر) بوده و دستگاه قادر است سه ردیف بذر بر روی هر پشته بکارد.

     فاصله بین ردیف کاشت (فاصله وسط یک جویچه تا وسط جویچه مجاور) حدود ۵۵ سانتیمتر است.

     برخی بذرکارها همزمان دو عمل احداث پشته و کاشت بذر بر روی پشته را انجام می­دهند که نوعی مزیت برای این دستگاه­ها محسوب می­شود.

۴ـ روش کرتی

روشی است سنتی و در زمین­هایی اعمال می­شود که دارای سطح کم، شیب نامناسب و یا آب کم برای آبیاری هستند.

     در این روش معمولاً پس از انجام گاوآهن و دیسک،‌ بذر را پاشیده و با دیسک زیر خاک برده و مرزهایی با مرزبند ایجاد می­کنند.

     در این روش استفاده از ماشین­ آلات برای انجام امور داشت، مانند سمپاشی علیه علف ­های هرز غیرممکن و برداشت با کمباین به دلیل مرزهای زیاد مشکل است.

     همچنین از سطح مفید مزرعه به خوبی استفاده نشده و ضایعات زمین زیاد است.

فهرست عناوین

2 نظر در “آشنایی با انواع روش های کشت گندم/معرفی بهترین روش کشت گندم

  1. حامد گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − نه =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ