تریتیکاله چیست؟ راهنمای کاشت تریتیکاله

گیاه تریتیکاله چیست ؟

      گیاهی است که بیش از 100 سال پیش توسط انسان به وجود آمده که شباهت زیادی به گندم دارد و از ترکیب ژنوم­های گندم بعنوان پایه مادری و چاودار بعنوان پایه پدری بوجود آمده است. این گیاه یکساله و علوفه­ای که از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری نسبت به گندم و جو برخوردار است برای کشت در زمین­های خشک و شور نیز توصیه می­شود. این غلات سازگاری به شرایط سخت محیطی را از چاودار و خصوصیات مطلوب زراعی را از گندم به ارث برده است.

         تاکنون بیش از 200 رقم تریتیکاله معرفی شده است که دارای دو تیپ رشد بهاره و زمستانه است. تریتیکاله در مقایسه با گندم دارای ارتفاع بیشتر، تعداد پنجه کمتر و سنبله بلند­تر می باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که عملکرد دانه و علوفه خشک تریتیکاله حدود 2 برابر جو و از نظر تولید علوفه سبز و دانه هم قابل رقابت با جو می باشد. در رژیم غدایی دام و طیور می­توان از قسمت­های دانه و علوفه تریتیکاله بجای ذرت و سویا استفاده کرد. کشت این گیاه مناسب زمین­هایی با تنش­های خشکی و شوری می­باشد.

      امروزه به علت راندمان تولید، مقاومت به شرایط تنش، مقاومت به آفات و بیماریها و ارزش خوراکی مناسب برای دام، کشت این گیاه در ایران رو به افزایش است.

گیاه شناسی تریتیکاله :

      تریتیکاله گیاهی است خودگشن(خودبارور) با حدود 10 درصد دگرباروری. گل آذین تریتیکاله از نوع سنبله می­باشد. طول سنبله و تعداد سنبله­چه های موجود در تریتیکاله از گندم بیشتر بوده و تعداد سنبله­چه آن ممکن است به 25 و حتی 40 عدد نیز برسد.

ریشه :

      تعداد ریشه­های اولیه حدود 3 تا 5 عدد است. ریشه ها بیشتر در لایه­های سطحی خاک متمرکز و از رطوبت موجود در 15ـ45 سانتیمتری تغذیه می­کنند.

ساقه :

      ساقه این گیاه همانند گندم و جو علفی است و ظرفیت پنجه­زنی پایینی دارد.

برگ :

      برگ ها از محل گره­های ساقه خارج شده­اند و با آرایش متناوب در طول ساقه قرار گرفته­اند. هر برگ را دو قسمت پهنک و غلاف تشکیل می­دهد. برگ­ها همانند گندم نازک و باریک هستند.

گل :

      گل­های تریتیکاله دارای پوشه­های غیر متقارن و پوشینه­های متقارن است که تشخیص آن از سنبله گندم را آسان می­کند. ارقام تریتیکاله به طول معمول دارای ریشک هستند. مدت گلدهی در تریتیکاله طولانی­تر از گندم است و رسیدگی دانه در این گیاه اغلب آهسته­تر می­باشد.

دانه:

      شکل خارجی دانه اغلب شبیه به گندم و چاودار است. معمولا در هر سنبله 2 تا 3 عدد بذر وجود دارد. انداره طول دانه حدود 10 تا 12 میلیمتر و بزرگ­تر از دانه گندم می­باشد. رطوبت مطلوب دانه­ ها حدود 13 تا 14 درصد می­باشد.

اهمیت تریتیکاله در تناوب گندم و جو :

تریتیکاله بدلیل مقاومت در برابر برخی از بیماری­ها مثل زنگ زرد و به علت شکستن چرخه بیماریهای غلات، محصول مفیدی در تناوب با گیاهان گندم و جو می باشد.

استفاده دو منظوره از تریتیکاله :

      تریتیکاله برای تولید دو منظوره علوفه سبز و دانه از پتانسیل بالایی برخوردار است به طوریکه با کشت در مناطق گرمسیر در اواخر مهرماه، به علت رشد سریع آن و با مدیریت مناسب می­توان علاوه بر تأمین قسمتی از علوفه مورد نیاز دام­ها در زمستان، دانه و کاه مناسبی نیز در پایان فصل تولید کرد. در میان غلات دو منظوره تریتیکاله بالاترین عملکرد را در تولید علوفه سبز و دانه دارد.

تغذیه :

       شرایط حاصلخیزی متوسط تا مناسب برای عملکرد مطلوب تولید دانه تریتیکاله مناسب است و  تأمین عناصر غذایی ماکرو به میزان 80 کیلوگرم فسفر،80 کیلوگرم پتاسیم و 150 کیلوگرم ازت در هکتار توصیه میشود.

      تریتیکاله توان خوبی در جذب عناصر و ریز­مغذی­های خاک دارد. عنصر روی ماده مؤثر بسیار با ارزشی برای این گیاه است.

      در نظر داشته باشید مصرف کودهای شیمیایی باید براساس آزمون خاک و انتظار عملکرد از گیاه زراعی انجام شود.

کاشت:

معمولا کشت این گیاه با دستگاه های بذرکار غلات صورت می­گیرد.

      توصیه می شود از روش کم خاک­ورزی برای حفظ بقایا (کاه و کلش)، کاهش فرسایش، افزایش فعالیت میکروبی خاک و حفظ حاصلخیزی خاک استفاده کرد.

مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

نان تریتیکاله چیست؟

درابتدا هدف از تولید این گیاه  جهت تغذیه انسان بوده ولی بعلت پائین بودن کیفیت نانوایی آرد آن درمقایسه باگندم، هم اکنون بعنوان یک گیاه علوفه­ای مورد استفاده قرار میگیرد.

برای بهبود خصوصیات نانوایی آرد تریتیکاله، لازم است مقداری آرد گندم به آن اضافه شود. بازده آرد آن حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد می­باشد. نان تریتیکاله نسبت به نان گندم زودتر خشک می شود.

تاریخ کاشت:

      تاریخ کاشت تریتیکاله شبیه به گیاه گندم است و باید براساس اقلیم و شرایط آب و هوایی هر منطقه انجام شود و هرمنطقه با منطقه دیگر متفاوت است. اما به طور مثال در استان­های گرمسیر در اوایل آبان و در استان­های سردسیر از مهرماه می­توان اقدام به کاشت بذر گیاه کرد.

میزان بذر و تراکم بوته:

      میزان بذر مورد نیاز برای خاک های حاصلخیز به طور متوسط 160 تا 180 کیلوگرم در هکتار با تراکم 400  بذر در مترمربع می­باشد.

آبیاری :

      برای رسیدن به حداکثر عملکرد، کشت تریتیکاله در زمین­هایی با برخورداری از آب کافی توصیه می­شود.

مدار آبیاری بسته به هدف برداشت، علوفه یا دانه تفاوت دارد. برای عملکرد مطلوب دانه آبیاری در 5 مرحله (کاشت، پنجه­زنی، ساقه­روی، خوشه­دهی و پر شدن دانه) ضروری است. مزرعه تریتیکاله لازم است در زمان پر شدن دانه حتما آبیاری شود تا عملکرد دانه افزایش یابد.

علف های هرز :

      برای رسیدن به حداکثر عملکرد، کشت تریتیکاله در زمین­هایی با برخورداری از آب کافی توصیه می­شود.

مدار آبیاری بسته به هدف برداشت، علوفه یا دانه تفاوت دارد. برای عملکرد مطلوب دانه آبیاری در 5 مرحله (کاشت، پنجه­زنی، ساقه­روی، خوشه­دهی و پر شدن دانه) ضروری است. مزرعه تریتیکاله لازم است در زمان پر شدن دانه حتما آبیاری شود تا عملکرد دانه افزایش یابد.

مقاومت به آفات و بیماری ها :

      تریتیکاله به بیماری­ها و آفاتی از قبیل زنگ زرد، لکه برگی، سیاهگل های پنهان و آشکار و همچنین برخی نماتدها مانند نماتد سیستی غلات و مگس هسین مقاوم است.

برداشت و عملکرد تولید :

      برداشت تریتیکاله با کمباین غلات صورت می­گیرد. این گیاه مقاومت خوبی نسبت به ریزش دانه­ها دارد. عملکرد دانه آن نسبت به جو دو برابر می­باشد. از اواخر مرحله پنجه­زنی تا قبل از به ساقه رفتن بوته­ها می­توان آن را بصورت علوفه برداشت کرد. در مجموع می­توان گفت که عملکرد ماده خشک تولید شده (علوفه همراه با دانه) 1.5 برابر جو می­باشد. در برخی از کشورها میانگین عملکرد دانه 6.8 تا 7.5 می­باشد و حتی بیش از 9 تن در هکتار نیز گزارش شده است.

موارد مصرف تریتیکاله

  • ارزش غذایی تریتیکاله در پروش طیور و پروارشدن گوساله اهمیت ویژه ای دارد. ترکیبات آمینواسیدی      آن نیاز های غذایی دام های تک معده ای و طیور را بخوبی تامین می کنند.
  • تریتیکاله قابلیت رشد سریع مجدد بعد از برداشت علوفه را داشته و از نظر تغذیه  دام می تواند جانشین ذرت، گندم،سویا و جو شود.
  • مطالعات نشان داده است که تریتیکاله می­تواند در تغذیه طیور تا ۷۵٪ بجای ذرت و در ترکیب جیره غذایی دام­ها تا ٪۱۰۰ بجای گندم مورد استفاده قرارگیرد.
  • کشت مخلوط تریتیکاله با سایر غلات موجب تولید علوفه سیلویی با کیفیت بالا، طولانی شدن دوره برداشت، کنترل برخی بیماری­ها و کاهش ورس می­شود.
  • کشت بینابینی لگوم­ها با تریتیکاله روشی مؤثر برای اصلاح کیفیت و ارزش غذایی علوفه سیلویی می­باشد که در زمان برداشت باید لگوم­ها در مرحله گلدهی و تریتیکاله در ابتدای مرحله خروج سنبله قرار داشته باشند.
  • تریتیکاله یکی از گیاهان مناسب برای تهیه علوفه می­باشد. در مقایسه با گندم و ذرت این گیاه بطور معمول محتوی پروتئین بیشتر و دارای تعادل مناسبی از اسیدهای آمینه است. کشت مخلوط تریتیکاله با انواع لگوم­ها بهترین علوفه خشک را تأمین می­نماید. در شرایط خشک و نیمه خشک عملکرد کاه تولیدی تریتیکاله نسبت به گندم و جو بیشتر خواهد بود.
  • دانه تریتیکاله نیز در تغذیه انسان استفاده می­شود. به این منظور لازم است که دانه ­ها به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس در دمای ۱۲۰ درجه خشک شوند. در این حالت دانه نیمه کوب یا خرد شده و سبوس ها را میتوان از آن جدا کرد.

نکات مربوط به کشت تریتیکاله

      تریتیکاله در شرایط پر تنش مثل زمین­های ناهموار، خاک­های فقیر، شور و آهکی و خاک های کم عمق نسبت به سایر محصولات عملکرد بیشتری دارد.

      در محیط­های پر تنش و فقیر برای تأمین علوفه می­توان از تریتیکاله برای چرای مستقیم و تولید دانه و کاه مانند کشت سنتی گندم و جو استفاده کرد.

      در مجموع در مناطق دیم پر باران و همچنین زمین­های آبی می توان از تریتیکاله بعنوان محصول علوفه­ای یا دو منظوره (تولید علوفه و دانه) بهره گرفت.

      تریتیکاله علوفه­ای است که می­توان آن را بصورت تک محصولی و یا مخلوط با لگوم و سایر غلات کشت کرد.

فهرست عناوین

3 نظر در “تریتیکاله چیست؟ راهنمای کاشت تریتیکاله

  1. محسن گفت:

    خیلی ممنون

    1. بنتاکو ـ فنی گفت:

      خواهش می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 20 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ