علت رشد نکردن درختان میوه

علت رشد نکردن درختان میوه چیست؟

یکی از مشکلاتی که برخی از باغداران با آن مواجه شده اند، عدم رشد درختان میوه یا توقف ناگهانی رشد آن هاست. دلایل زیادی برای کند شدن یا توقف رشد درختان وجود دارد. در این مقاله به بررسی پرسش این سوال که چرا درختان میوه رشد نمیکنند و یا رشد آن‌ها کند است می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با عوامل مختل کننده رشد درختان شویم.

مهم‌ترین عوامل ‌عدم رشد درختان(علت رشد نکردن درختان میوه) به شرح زیر می‌باشد.

  • خصوصیات ژنتیکی
  • عمق و بافت خاک
  • شور و آهکی بودن خاک
  • تغذیه نامناسب درختان
  • روش‌های نامناسب آبیاری
  • آفات و بیماری‌ها
علت رشد نکردن درختان میوه -1

خصوصیات ژنتیکی

یکی از دلایلی که ممکن است باعث توقف رشد درختان میوه شود، جستجو در ژنتیک آن‌ها است. به عنوان مثال، بسیاری از باغبانان به دیدن درختان گردو در اندازه‌های بزرگ عادت دارند. اما در حال حاضر، گونه‌های تجاری و جدید تولید شده از گردو دیگر به اندازه گونه‌های قدیمی گردو نمی‌پردازند. ارتفاع آن‌ها در زمان بلوغ نسبت به گونه‌های قدیمی گردو بسیار کمتر است. بنابراین، اگر رشد درخت شما متوقف به نظر می‌رسد، احتمالاً به سطح بلوغ و حداکثر ظرفیت رشد خود رسیده است و نیازی به نگرانی نیست.

برای اطمینان از اینکه توقف رشد به دلیل عوامل ژنتیکی است، می‌توانید به شناسنامه نهال خود مراجعه کنید. در این شناسنامه، مشخصات نژاد، حداکثر رشد، و ارتفاع درخت در زمان بلوغ ذکر شده‌اند. با این اطلاعات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که درخت شما به حداکثر رشد ژنتیکی خود رسیده است یا آیا مشکل دیگری در آن وجود دارد.

عمق و بافت خاک

عمق خاک یکی از مهم ترین موارد علت رشد نکردن درختان میوه است. وقتی که بسترهای سخت به طور ناگهانی به عمق خاک می‌رسند، می‌توانند به عنوان مانعی برای عمیق شدن ریشه‌های درخت عمل کنند. این امر نه تنها باعث محدودیت رشد اجزای هوایی و تاج درخت می‌شود، بلکه با توجه به ارتباط مستقیم رشد بالای سطح زمین و حجم ریشه، نقش مهمی در توسعه درخت دارد. برای آشنایی با محل دقیق حاشیه ریشه موئین درخت، می‌توانید با ایجاد سایه‌انداز مناسب، به ریشه‌های جوان و موئین دست یابید.

در طول مراحل اجرای باغ، اگر خاک زمین به دقت بررسی نشود، ممکن است لایه‌های سختی که مانع رشد درختان می‌شوند، شناسایی نشود. نشانه‌ این مشکل این است که درختی که به سرعت در حال رشد بوده، ناگهان رشد آن متوقف شده است. برای بررسی عمق و بافت لایه‌های خاک تا ریشه، می‌توانید از خاک یک پروفیل نمونه بگیرید. اگر این مشکل را قبل از اجرای باغ تشخیص دهید و لایه سخت را با استفاده از ماشین‌آلات خاکورزی بشکنید، می‌توانید مانع رشد را از بین ببرید. اما متاسفانه، در صورت نادیده گرفتن این مسئله و احداث باغ پس از کاشت درختان، راه حل مناسبی وجود ندارد.

بافت خاک: مشکل خاک رس این است که تخلخل کم و نفوذپذیری بالایی دارد. در خاک‌هایی با نفوذپذیری کم، آب قادر نیست به سرعت به فضای اطراف ریشه نفوذ کند، که باعث تجمع آب در لایه‌های بالایی خاک می‌شود و در نهایت، باعث پوسیدگی طوقه و ریشه درخت می شود. این یکی از ویژه خاک رس است.

هنگام بحث درباره این موضوع، اهمیت انجام آنالیز خاک قبل از احداث باغ دوباره مطرح می‌شود. اگر پیش از شروع پروژه باغ، آزمون آنالیز خاک اجرا کنید،  مواجهه با چنین مشکلاتی، قطعاً پیش از کاشت نهال‌ها، اقداماتی برای بهبود آن را انجام خواهید داد. افزایش نفوذپذیری و تخلخل خاک با استفاده از کودهای آلی و دامی ممکن است، تا در نهایت با مشکل توقف رشد درختان مواجه نشوید. همچنین می توان از خاک هایی با بافت سبک مانند ماسه بادی شیرین استفاده کرد.

شور و آهکی بودن خاک

یکی از دلایل زیست محیطی که ممکن است باعث توقف رشد درختان میوه شود، قلیایی بودن، آهکی بودن یا شوری زیاد خاک است. وجود شوری یا آهک در خاک می‌تواند باعث مشکلات در جذب آب و مواد مغذی توسط درختان شود. به عبارت دیگر، سوء تغذیه یا تشنگی ممکن است باعث توقف رشد درختان میوه گردد.

در زمان راه‌اندازی باغ به روش‌های نوین، تأکید بر انجام آزمایش آنالیز خاک قبل از کاشت درختان میوه وجود دارد. یکی از دلایل اصلی این تأکید تشخیص شوری یا آهکی بودن بافت خاک است. بهترین راه برای تشخیص این وضعیت، انجام آزمایش تجزیه خاک است.

برای کاهش اسیدیته خاک، می‌توان از اسیدهای آلی و اسیدهای شیمیایی استفاده کرد. این اقدامات، علاوه بر کاهش اسیدیته، مواد مغذی مورد نیاز درختان را نیز تأمین می‌کنند. از اسیدهای آلی، اسیدهای هیومیک یا اسیدهای مجاز کشاورزی مانند انفوریک اسید، سولفوریک اسید و یا فسفریک اسید می‌توان برای این منظور استفاده کرد.

منابع شوری در خاک ممکن است از شوری منبع آب ناشی شوند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از احداث باغ، آزمایش آنالیز خاک برای تشخیص وضعیت بافت و اسیدیته خاک انجام داده شود. در صورت تشخیص علائم شوری، می‌توان از منابع آب شیرین یا واحد نمک‌زدایی برای آب کشاورزی استفاده کرد.

یکی دیگر از علل شوری خاک ممکن است استفاده نادرست از کودهای شیمیایی باشد. در گودال‌هایی که نهال‌ها در آن کاشته شده‌اند، ممکن است از مقادیر زیادی کود شیمیایی استفاده شود یا برخی کودها بدون برنامه‌ریزی و استفاده غیرضروری برای سال‌های متمادی به کار رود. این اقدامات ممکن است منجر به افزایش اسیدیته و شوری خاک شده و در نهایت باعث کاهش رشد یا توقف آن شود.

علت رشد نکردن درختان میوه -2

تغذیه نامناسب درختان

یکی از عوامل محیطی که به تاخیر انداختن رشد درختان میوه کمک می‌کند، تغذیه‌ی نامناسب آن‌هاست. این مشکل اغلب در باغ‌های سنتی رخ می‌دهد، جاهایی که از کودهای آلی و شیمیایی بدون رعایت مقررات خاصی استفاده می‌شود. در چنین شرایطی، باغبان ممکن است به طور نامنظم کود اضافه کند، با اینکه خاک از لحاظ عناصر معدنی فقیر است و لازم است از طریق کوددهی شیمیایی این کمبود جبران شود اما باغدار تسبت به تامین کود اقدامی نمی کند.

این عارضه با بروز علائم برگی شناخته می‌شود، کمبود مواد مغذی عمدتاً علائم خاصی در شاخه‌ها و برگ‌ها ایجاد می‌کند. این علائم ممکن است از لبه‌های سوخته در برگ‌های مسن‌تر شروع شده و به برگ‌های جدید یا حتی برگ‌های قدیمی گسترش یابد. اما بسته به نوع مواد غذایی کمبودی یا سایر عوارض، علائم ممکن است همپوشانی داشته باشد. به‌عنوان مثال،در علائم کمبود پتاسیم، در برگ درختان خاشیه و نوک برگ ها سوخته می که به نظر ممکن است با علائم شوری خاک شبیه باشد. بنابراین، تشخیص دقیق کمبود عناصر غذایی و استفاده از برنامه کوددهی مناسب و اصولی براساس آزمایش تجزیه خاک بسیار حیاتی است.

توجه داشته باشید که زمان و نحوه کوددهی بسیار اهمیت دارد. اگر زمان تغذیه با کود اشتباه باشد، تأثیر مطلوبی حاصل نخواهد شد و حتی ممکن است به نتایج منفی منجر شود. برای داشتن یک برنامه کوددهی صحیح و اصولی، توصیه می‌شود که نتایج آزمایش تجزیه خاک را در نظر بگیرید. همچنین، مشاوره با یک کارشناس متخصص در زمینه تغذیه گیاهان و کوددهی می‌تواند بسیار مفید باشد. در بسیاری از مراکز فروش نهال، کارشناسان ماهری در این زمینه حضور دارند که می‌توانند شما را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به تغذیه درختان هدایت کنند.

روش‌های نامناسب آبیاری

برای دستیابی به حداکثر رشد و عملکرد درختان میوه، یکی از اصول حیاتی باغبانی نوین، اجرای یک برنامه آبیاری منظم و اصولی است. در این رویکرد، توجه به دوره آبیاری و تنظیم آن بر اساس نیازهای درختان، که به تناسب با سن، فصل، و خصوصیات خاک است، امری بسیار حیاتی است. همچنین، حفظ دقت در تطابق با دوره آبیاری تعیین شده، از اهمیت بسیاری برخوردار است تا اثرات منفی ناشی از بی‌نظمی در دوره آبیاری جلوه نکند و به رشد سالم درختان اجازه دهد.

یک نکته مهم دیگر در آبیاری، فضای تنفسی ریشه‌هاست. اگر ریشه‌ها به مدت طولانی از فضای تنفسی محروم شوند، این ممکن است منجر به خفگی شود که تأثیر بسزایی بر رشد درختان دارد. برای پیشگیری از این مشکل، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای یا جلوگیری از روش‌های غرقابی و آبیاری سنگین توصیه می‌شود. این اقدامات جلوی وقوع خفگی ریشه‌ها را می‌گیرند و در هر زمان و شرایطی، این مسئله رخ نخواهد داد و همچنین از مشکلات قارچی جلوگیری می کند.

علت رشد نکردن درختان میوه -3

آفات و بیماری‌ها

فعالیت برخی آفات و بیماری‌ها می‌توانند رشد درختان را کند یا متوقف را کنند. در زیر به بررسی برخی از مهم‌ترین آفات و بیماری‌هایی که ممکن است مانع از رشد درختان میوه شوند، پرداخته‌ایم.

آفات مکنده: آفات مکنده مانند شته‌ها، کنه‌ها، تریپس و کنه‌های عنکبوتی و پسیل با مکیدن شیره گیاهی که برای رشد و باردهی درختان استفاده می‌شود، اختلال در رشد درختان میوه ایجاد می‌کنند و از مواد غذایی درختان تغذیه می‌کنند. شناسایی این آفات با استفاده از پایش منظم درختان و استفاده از تله‌های زرد چسبنده در برخی نقاط امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت وجود مشکل توقف یا کندی در رشد درختان در باغ، توصیه می‌شود درخت را در خصوص درگیری با آفات مکنده بررسی نموده و در صورت دشواری در شناسایی آن‌ها، بهتر است به یک کارشناس کشاورزی  متخصص مراجعه نمایید. همچنین، خرید نهال مقاوم به آفات و استفاده از روش‌های تغذیه اولیه و آبیاری مناسب نیز جزء راهکارهای موثر در مقابله با این آفات است. در هر صورت، نظارت دقیق و کنترل به موقع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

کرم سفید ریشه: بزرگترین قاتل درختان میوه این کرم های سفید ریشه هستند که لارو آن ها از محل ریشه ها تغدیه می کند، دو عدد از این کرم ها می تواند یک درخت 20 ساله گردو را نابود کند.

بیماری طوقه و ریشه: عوامل بیماری‌زا یا پاتوژن‌هایی که به طوقه و ریشه درختان میوه حمله می‌کنند، نیز با ایجاد اختلال در جذب آب و مواد مغذی از رشد درخت جلوگیری می‌کنند. برخی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بیماری گموز: این بیماری که خود را با پوسیدگی جزئی اولیه طوقه و ریشه نشان می‌دهد، باعث علائمی همچون ترشخ صمغ سیاه، ریزش برگ و ریزش میوه می‌شود. شناسایی این بیماری از طریق بررسی ناحیه طوقه و ریشه درختان با توجه به نشانه‌های پوسیدگی انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم، باید بیماری را در اسرع وقت کنترل نمایید.

بیماری نماتد: نماتدهای ریشه‌گرهی به عنوان عوامل بیماری‌زایی با گستره وسیعی از میزبان‌ها به ریشه بسیاری از درختان میوه حمله می‌کنند. این نماتدها با تغذیه و تکثیر در بافت ریشه، از عبور آب و مواد مغذی به تاج درخت جلوگیری می‌کند.

همه این عوامل ذکر شده در بالا این توانایی را دارند تا مانع رشد درخت شوند و در مواردی هم به صورت ناگهانی درختان را با خشکی مواجه می کنند.

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ