روش های اصلاح خاک

 

یکی از فاکتورهای مهم برای رشد مطلوب گیاهان، خواص شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی خاک است. به ندرت به ویژه در مناطق استوایی خاکی را در حالت طبیعی می توانید پیدا کنید که همه خواص برای ریشه گیاه را داشته باشد. در نتیجه اصلاح و مدیریت خاک می تواند هر خاکی را برای رشد گیاه مناسب کند. حتی خاک‌های نابارور و خاک‌هایی با ظرفیت نگهداری آب بسیار کم نیز می‌توانند با مدیریت و نهاده‌های مناسب، محصول فوق‌العاده بالایی تولید کنند. با توجه به این مسئله موضوع این مقاله را به اصلاح خاک و روش های آن اختصاص دادیم، تا انتها با ما همراع باشید:

اصول اصلاح خاک

مزایای اصلاح خاک چیست؟

بهبود حاصلخیزی خاک

 خاکی که از نظر مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم کمبود داشته باشد، رشد گیاه در آن ضعیف خواهد بود. اصلاح خاک با مواد آلی و کودها می تواند به بهبود حاصلخیزی آن و رشد سالم گیاه کمک می کند.

افزایش ظرفیت نگهداری آب

بدیهی است خاکی که حاوی مقادیر زیادی از خاک رس باشد، یا فاقد مواد آلی مناسب باشد احتباس آب ضعیفی خواهد داشت. اصلاح خاک با مواد آلی به بهبود ظرفیت نگهداری آب و کاهش دفعات آبیاری کمک می کند.

کنترل ph خاک: همانطور که می دانید خاک های خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی، مانع از رشد گیاه می شوند. اصلاح خاک با آهک یا گوگرد به تنظیم ph و رشد بهتر گیاهان کمک می کند.

کاهش فرسایش خاک

 خاک های لخت یا خاکی که مخافظت ضعیفی دارد، بیشتر در معرض فرسایش قرار می گیرد. اصلاح خاک می تواند به کاهش فرسایش و محافظت خاک کمک می کند.

در ادامه ده مورد از راه های بهبود خاک باغات را بررسی می کنیم:

اصلاح خاک

روش های اصلاح خاک

در ادامه نه مورد از راه های بهبود خاک باغات (روش های اصلاح خاک )  را بررسی می کنیم:

کمپوست سازی

کمپوست کردن یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی و حاصلخیزی خاک شما است. با افزودن کمپوست به خاک خود، مواد مغذی و میکروارگانیسم های ضروری را اضافه می کنید که به رشد سالم گیاه کمک می کند.

کاشت گیاهان پوششی

یک راه عالی برای اصلاح خاک، کاشت گیاهان پوششی است. با کاشت یک محصول پوششی مانند شبدر یا چاودار، می توانید مواد آلی را به خاک خود اضافه کنید و به کنترل فرسایش کمک کنید.

مالچ پاشی

مالچ از کلمه آلمانی molsch  به معنای فروپاشی گرفته شده است. اصطلاح مالچ پاشی در زبان فارسی معادل پوشش خاک و ریشه گیاه از آسیب باران، یخ بندان و... می باشد.  مالچ پاشی از خاک شما در برابر فرسایش کمک می کند. با افزودن یک لایه به خاک به رشد سالم گیاه کمک می کنید. این لایه اضافی می تواند، کاه، برگ، کمپوست و.... باشد.

تثبیت خاک با آهک

اگر خاک باغ شما خیلی اسیدی است، ممکن است لازم باشد به آن آهک اضافه کنید. آهک یک اصلاح کننده طبیعی خاک است که می تواند به افزایش سطح pH خاک شما کمک کند و آن را قلیایی تر کند.

اما قبل از اینکار باید آزمایش ph خاک انجام شده باشد، تا مطمئن شوید مقدار زیادی آهک اضافه نمی کنید. این آزمایش باید سالانه انجام شود. نکته خوب این است که تعداد کمی از خاک ها خیلی اسیدی هستند.

استفاده از گچ کشاورزی 

گچ یک اصلاح کننده طبیعی خاک است که می تواند به بهبود ساختار خاک شما کمک کند. گچ کشاورزی در رفع کمبودهای کلسیم و گوگرد بسیار مؤثر است. این ماده به شکستن خاک های رسی سنگین و متخلخل تر کردن آنها کمک کند و به آب و هوا اجازه می دهد راحت تر نفوذ کنند. نکته قوت استفاده از گچ، این است که بر میزان ph خاک اثر نمی گذارد.

کود فسفات

یک مکمل طبیعی خاک که به رشد گیاهان کمک می کند، سنگ فسفات است. این منبع فسفر، یک ماده مغذی است که به رشد گیاهان و تنظیم بیولوژی خاک کمک می کند.  بسیاری از باکتری ها و قارچ های مفید از فسفات برای رشد و تکثیر استفاده می کنند.

کود سبز

اگر بافت خاک خیلی سفت نباشد، می توان از کود سبز برای سبک تر کردن بافت آن استفاده کرد. کود سبز یک اصلاح کننده طبیعی خاک است که سرشار از آهن، پتاسیم و سایر مواد معدنی کمیاب است. این یک رسوب پودر شده است و حاوی صدها ریز مغذی مفید است که مانند یک مولتی ویتامین برای گیاهان و خاک شما خواهد بود.

خاکورزی و شخم زنی

شخم زنی دوباره به شل و سبک شدن خاک کمک می کند. در واقع تنها راه یک دست کردن تراکم خاک، همین خاکورزی و شخم زنی مضاعف است. البته اضافه کردن اصلاح کننده خاک (به ویژه مواد آلی) و تغییر شیوه های مدیریت خاک می تواند به جلوگیری از تشکیل مناطق متراکم کمک کند.

ورمی کمپوست

یکی از بهترین راه حل ها، برای بهبود حاصلخیزی خاک ورمی کمپوست است. کرم ها مواد آلی را به روشی طبیعی تجزیه می کنند، مواد مغذی را افزایش می دهند و در نهایت خاک را سبک تر می کنند. بسیاری از باغبان ها کرم های کمپوست را مستقیما به باغ اضافه می کنند. در مقابل بعضی از باغبان ها از کمپوست های آماده استفاده می کنند. با افزودن ورمی کمپوست به خاک خود، مواد مغذی و میکروارگانیسم های ضروری را اضافه می کنید که به رشد سالم گیاه کمک می کند.

از روش های توضیح داده شده در متن مقاله می توانید برای بهبود سلامت و حاصلخیزی خاک باغتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اصلاح خاک یک فرآیند تدریجی است و ممکن است مدتی طول بکشد تا نتیجه تلاش خود را ببینید. پس برای حصول نتیجه مناسب صبور باشید.

در انتها اگر سوالی دارید، که در متن مقاله به آن پاسخ داده نشده است، در انتهای این مقاله آن را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات با ارز شما هستیم.

فهرست عناوین

یک نظر در “روش های اصلاح خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ