خاک مناسب کشت گندم

گندم خاک ­هایی با بافت لومی عمیق که  مواد آلی نسبتاً بالادارند را می پسندد. در خاک ­های خیلی رسی مشکل زه­کشی در خاک وجود داشته و جوانه زنی دیرتر صورت می گیرد. از طرفی چون این خاک ها در زمستان و بهار رطوبت را به مقدار زیاد و در مدت طولانی در خود نگهداری می ­کند، احتمال از بین رفتن بذر یا گیاه  وجود دارد. pH  5.5 تا 7 در خاک  برای کشت گندم مناسب است.

آماده سازی بستر

شخم زدن:

با استفاده از گاوآهن پس از گاورو شدن زمین (در این حالت چون خاک کاملاً جا افتاده و با داشتن رطوبت مناسب شخم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد شد) به عمق حدود ۲۵ سانتیمتر اقدام به شخم جهت برگرداندن و همچنین به زیر خاک بردن بقایای گیاهی می‌نماییم.

در صورتیکه زمین خشک باشد حتی الامکان آن را آبیاری کرده و پس از گاورو شدن (ظرفیت زراعی) عملیات شخم انجام گیرد که با انجام آبیاری، بذور علف‌های هرز موجود در مزرعه تحریک و شروع به جوانه زدن و سبزشدن می‌کنند که با انجام شخم، این علف‌های هرز از بین می‌روند.

برای جلوگیری از ایجاد مشکل جوی پشته و سایر مشکلات ناشی از عملیات شخم با گاوآهن‌های یک طرفه، در پایان کار استفاده از گاوآهن‌های دوطرفه برگرداندار توصیه شده که علاوه بر افزایش راندمان کار، سطح خاک را مسطح و مانع از ایجاد جوی پشته می‌گردد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در صورتیکه عمق شخم کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد عملکرد دانه در هکتار با کاهش روبرو خواهد شد.

اهداف شخم را می توان به ترتیب زیر بیان نمود:

  • تهیه یک بستر ایده آل و مناسب برای رشد و نمو بذر گیاه
  • ایجاد خلل و فرج در داخل خاک جهت تهویه مطلوب
  • از بین بردن علف های هرز
  • نرم کردن خاک جهت جذب رطوبت بیشتر
  • زیر خاک کردن کودهای حیوانی و باقیمانده گیاهان و سایر مواد آلی که باعث فعالیت بیشتر میکروارگانیزم ها می گردند.

دیسک: برای نرم کردن خاک و مخلوط کردن کودهای شیمیایی و دامی با خاک، دفع علف های هرز و زیرخاک کردن بذر کشت درهم از دیسک استفاده می­ شود.دیسک ­ها به دو دسته ­ی سوارشونده و کششی تقسیم می شوند.

بذور با رطوبت نسبی موجود در خاک می توانند جوانه زده و سبز شوند.

در عملیات شخم زدن اگر زمین از رطوبت نسبی برخوردار و به اصطلاح گاورو باشد می توان از تکرار دفعات دیسک زدن اضافی خودداری و زمین را تسطیح نسبی نمود . عملیات دیسک زدن می بایست با عمق متوسط انجام گردد و با توجه به بقایای کشت قبلی و کلوخ دار بودن زمین، دو بار و عمود برهم زده می شود. به این ترتیب زمین تسطیح نسبی شده و بقایای باقیمانده از زراعت قبلی زیر خاک رفته که باعث تهویه بیشتر و افزایش مواد آلی خاک نیز می گردد.

ماله کش یا لولر: برای کاربرد مطلوب ماشین ­های کاشت و آبیاری بهتر و یکنواخت مزرعه، باید زمین را تسطیح کرد که برای انجام این کار از ماله استفاده می­شود. به منظور تسطیح نهایی و هموارکردن سطح جهت بذرکاری و انجام آبیاری مطلوب استفاده از لولر پس از عملیات دیسک الزامی است.

مرزکش (کرت بند): دربعضی مناطق که از روش کاشت غرقابی استفاده می­شود، استفاده از مرزکش ها برای کرت بندی ضروری است. مرزکش ها اکثراً به صورت سوار شونده و دارای دو خیش بشقابی هستند که به طور مایل نسبت به هم قرار دارند.

تناوب زراعی:

اولین گام در کاشت گندم رعایت تناوب زراعی مناسب است. بدین معنی که قبل از گندم باید گیاهانی مثل سیب زمینی، ذرت، کلزا و... را کشت کرد، که زمین را زود آزاد کند. کشت گیاهان زراعی پاییزه مانند کلزا، شبدر پیش از گندم مشکل ساز نیست. اما گیاهان زراعی بهاره یا تابستانه از قبیل پنبه و سویا دیررس که بقایای زیادی برجای می­ گذارند برای کشت گندم ایجاد مشکل می­ کند، مگرآنکه بقایای خشبی از زمین خارج شوند و یا با ساقه خردکن، خرد شده و با دیسک به زیر خاک روند. به هر حال، در صورت وجود رطوبت و دمای کافی، حدود 2 هفته تا یک ماه فرصت برای پوسیدگی بقایای محصول قبلی زمان نیاز است.

انجام آزمایش آب و خاک

به منظور تولید محصول بیشتر و با کیفیت تر لازم است از نیازهای غذایی گیاه گندم آگاهی داشته باشیم و در زمان آماده سازی زمین برای کاشت گندم نسبت به تامین و کوددهی مناسب برای گیاهان گندم اقدام کنیم. بهترین راه برای این اگاهی انجام آزمون آب و خاک است. با انجام آزمایش خاک متوجه می شویم که خاک تا اندازه مناسب کشت رشد بهینه گیاه و دستیابی به عملکرد مورد انتظار مناسب می باشد که بر اساس آن می توانیم یک برنامه ریزی مناسب تغذیه ای برای دوره رشد داشته باشیم.

نحوه نمونه گیری از خاک در مزارع

 دقت داشته باشید نمونه گیری را با دقت و حساسیت انجام دهید . بدین منظور یک مسیر مارپیچ یا به شکل حرف انگلیسی M  مانند را در مزرعه در نظر می­گیرند. در طی مسیر، حدود 5 الی 7 نمونه برداشته و پس از مخلوط کردن، یک کیلوگرم از آن به آزمایشگاه فرستاده می شود. عمق نمونه برداری در حدود 30 سانتی متری خاک سطحی است که اغلب در منطقه گسترش ریشه گندم در خاک است. بهتر است هنگام حفر زمین از قسمت دیواره، خاک مورد نیاز را بتراشید تا دقت انجام نمونه گیری بالا رود. در هنگامی که زمین خیلی مرطوب است باید از نمونه برداری پرهیز کرد. بهترین زمان مناسب  نمونه برداری هنگامی است که زمین گاورو باشد. بطور کلی بهترین موقع نمونه برداری از خاک در مورد گیاهان زراعی، پیش از کشت می باشد. همچنین در دو هفته گذشته نباید در زمین کوددهی انجام شده باشد. سپس با نصب یک برچسب تمام مشخصات مورد نظر از قبیل نام کشاورز، نام منطقه، تاریخ، نوع کشت و اطلاعات مورد نیاز آنالیز را مشخص کرده و به آزمایشگاه ارسال نمود.

آیتم های مهم در آزمایش خاک به شرح زیر می باشد :

 EC ،PH ،آهک، ماده آلی، بافت خاک ، نسبت جذب سدیم، عناصر ماکرو و میکرو

نحوه نمونه برداری از آب در مزارع

منابع آب آبیاری را میتوان به دو دسته آب‌های سطحی مانند آب رودخانه ها ، چشمه­ ها و یا هر آب‌روانی دیگر  و آب‌های زیرزمینی مانند آب چاه‌ ها تقسیم‌بندی کرد.

الف) آب‌های زیرزمینی

آب های زیرزمینی با استفاده از پمپ به سطح زمین هدایت می‌شوند و می­توان پس از گذشت 20 دقیقه  از زمان روشن شدن موتور، اقدام به نمونه‌برداری نمود.

برای نمونه‌گیری از آب‌های سطحی و زیرزمینی ابتدا باید یک بطری تمیز یا ظروف نگهدارنده آب را انتخاب نموده و پس از چند بار شستن با آب مورد نظر، اقدام به نمونه‌گیری نمود. سپس با نصب یک برچسب تمام مشخصات مورد نظر از قبیل نام کشاورز، نام منطقه، تاریخ، نوع کشت و اطلاعات مورد نیاز آنالیز را مشخص کرده و به آزمایشگاه ارسال نمود.

2) آب‌های سطحی روان

در نمونه‌برداری از این آب‌ها باید در فصل های مختلف سال با توجه به تغییرات اب و هوایی و بارندگی‌های فصل و با در نظر گرفتن سرعت، عمق و برخی مشخصات دیگر نمونه‌های مختلفی را گرفته و مورد آزمایش قرار داد.

آیتم های مهم در آزمایش آب به شرح زیر می باشد.

سدیم، کلسیم، منیزیم، نسبت جذب سدیم ، کلر، بی­کربنات، کربنات، سولفات، پتاسیم، EC، PH، TDS، TDH

 

اصلاح خاک برای کشت گندم

 کیفیت خاک کشاورزی رابطه مستقیم با کیفیت و میزان برداشت محصول دارد لذا یکی از نکات جدی آماده سازی زمین برای کاشت گندم که باید کشاورزان به آن اهمیت بدهند خاک است که در کشور ما با توجه به آب و هوای گرم و خشک بیشترخاک ها قلیایی، آهکی و عموما درگیر شوری هستند و از لحاظ ماده آلی و فعالیت میکروارگانیسم ها  فقیر می باشند و بهتر است اینگونه خاک ها قبل از کاشت محصول اصلاح شوند تا شرایط برای رشد مناسب گیاه مساعد شود.

بهترین راهکار اصلاح خاک، اصلاح تلفیقی خاک است. اصلاح تلفیقی خاک شامل اصلاحات زیر می شود.

  • اصلاح فیزیک خاک
  • اصلاح بیولوژیکی خاک
  • اصلاح شیمیایی خاک

که با توجه به نیاز و شرایط زمین از هر کدام از روش های بالا برای اصلاح خاک کشاورزی استفاده خواهد شد.

اصلاح فیزیکی خاک

همانطور که از نامش پیداست باید بافت فیزیکی خاک اصلاح شود و معمولا خاک هایی با بافت سنگین که نفود پذیری پایینی دارند و ریشه گیاه امکان حرکت در آنها را به خوبی ندارد باید اصلاح شوند.

برای اصلاح فیزیکی خاک می­ توان از کود های دامی پوسیده، ماسه بادی، کاه و کلش استفاده کرد که بافت خاک را نرم تر می کنند و خاک را از فشردگی و سفتی در می آورند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد بهتر است قبل از کشت، خاک را شخم زده و سله­ شکنی انجام شود.

اصلاح بیولوژیکی خاک

 خاک زیر­بنای کشاورزی است و کشاورز باید به خاک به چشم موجود زنده نگاه کند. در بافت خاک میلیون ها ماده زنده وجود دارد که ما از آن غافلیم. متاسفانه اقداماتی از قبیل آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول آسیب جدی به خاک و میکروارگانیسم ها و باکتری های مفید خاک می زند. مصرف بی رویه و غیر کارشناسی سموم و کود­های شیمیایی تقلبی از عوامل تهدید بافت خاک است. برای اصلاح بیولوژیکی خاک

می ­توان از کود دامی پوسیده، باکتری های زیستی و کود سبز استفاده کرد.

اصلاح شیمیایی خاک

 

  1. اصلاح PH خاک

در اصلاح شیمیایی خاک سعی در اصلاح اسیدیته(pH)، شوری و آهک(کلسیم کربنات) خاک است.

در صورتیکه که خاک قلیایی باشد می­توان با افزودن اصلاح کننده های اسیدی مثل اسید سولفوریک و گوگرد مایع، pH  خاک را کم کرد. در صورتیکه خاک خیلی اسیدی باشد می ­توان با استفاده از آهک‌ مقدار اسیدیته خاک را افرایش داد که معمولا در خاک های ایران کمتر با مشکل اسیدی بودن مواجه هستیم.

  1. اصلاح خاک های آهکی

کربنات کلسیم(آهک) در صورت تجمع بیش از حد سبب سفتی زمین و افزایش pH‌می­شود و در مناطق گرم و خشک به علت کمبود رطوبت، بیشتر شاهد خاک های آهکی هستیم و برای برطرف کردن این مسئله می توان از اصلاح کننده های اسیدی خصوصا اسیدهایی مثل اسید سولفوریک و گوگرد معدنی استفاده کرد.

  1. اصلاح خاک های شور

عامل شوری خاک تجمع عناصری مانند سدیم، منیزیم و کلسیم در خاک می باشد که ­شوری حاصل از تجمع عنصر سدیم برای خاک مشکل آفرین است و شوری حاصل از تجمع منیزیم هم به علت ظرفیت کاتیونی بیشتر از شوری سدیمی برای خاک خطرناک­تر است.

برای اصلاح خاک های شور می­توان از کودهایی مانند کلسیم مایع، نیترات کلسیم، اسید هیومیک و فولویک اسید برای کاهش شوری و مقدار EC‌ خاک استفاده کرد.

برای مطالعه سایر مقالات ما به قسمت مجله کشاورزی سایت مراجعه کنید.

                                                                                       

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ