همه چیز در مورد کمبود مولیبدن در گیاهان

همه چیز در مورد کمبود مولیبدن در گیاهان

همه چیز در مورد کمبود مولیبدن در گیاهان

عنصر مولیبدن یکی از مهم ترین عناصری است که باید در گیاهان وجود داشته باشد تا رشد و سلامت گیاه به طور کامل فراهم شود. این ریزمغذی یک ریزمغذی متحرک است و در واقع تنها ریزمغذی متحرک در گیاهان است و به همین دلیل علائم و علل و درمان کمبود آن در گیاهان با بقیه مواد معدنی اندکی متفاوت است. این ریزمغذی از جمله موادی است که بسیار کم موردنیاز گیاهان است اما وجود آن نیز ضروری می‌باشد.

 در واقع برای هر هکتار محصول تنها 50 گرم مولیبدن کافی است به همین دلیل از کم مصرف ترین مواد به حساب می‌آید. با این حال به دلیل این که این عنصر معدنی در ساختار برخی از آنزیم‌هایی که در فرآیندهای متابولیک گیاهان نقش دارند حضور دارد، برای عملکرد صحیح آنزیم‌ها ضروری است. بنابراین، کمبود مولیبدن در گیاهان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رشد و عملکرد گیاهان داشته باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد علائم و علل کمبود مولبیدن در گیاهان و روش برطرف کردن آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مولیبدن

کمبود مولیبدن در گیاهان

کمبود مولیبدن در گیاهان می‌تواند به صورت های مختلفی ظاهر شود و توجه به این علائم می‌تواند به تشخیص و درمان کمبود مولیبدن کمک کند. استفاده از کودهای حاوی مولیبدن می‌تواند بهبود علائم کمبود مولیبدن در گیاهان را فراهم کند و رشد و سلامت آن ها را تضمین کند. برخی از مهم ترین علائم مولیبدن در گیاهان را در ادامه برای شما توضیح می دهیم:

تغییر رنگ برگ ها

یکی از اولین علائم کمبود مولیبدن در گیاهان، دگرگونی رنگ برگ‌ها است. برگ‌های گیاه در اثر کمبود مولیبدن، معمولا زرد و خاکستری می‌شوند. این علامت معمولاً از برگ‌های قدیمی شروع می‌شود و به تدریج به برگ‌های جدید گسترش می‌یابد. این موضوع بر عکس بقیه مواد است که کمبود آن ها ابتدا در برگ های جوان مشخص می شود. این موضوع دقیقا به خاطر متحرک بودن مولیبدن است. در برخی از گیاهان، علائم کمبود مولیبدن می‌تواند باعث شود که برگ‌ها تا حدودی شفاف شوند و نشانه‌های ریز در برگ‌ها قابل رویت نشوند.

کمبود مولیبدن در گیاهان

عدم تولید کلروفیل

علاوه بر این، کمبود مولیبدن می‌تواند باعث عدم تولید کلروفیل در گیاه شود که نتیجه آن ایجاد لکه‌های سفید روی برگ‌ها است. این لکه‌ها به طور کلی دارای شکل بیضی یا یک شکل دایره‌ای هستند و می‌توانند در سطح برگ‌ها یا حاشیه آن ها ظاهر شوند. در صورت عدم توجه به این علائم و عدم درمان کمبود مولیبدن، گیاهان ممکن است از رشد خود باز بمانند و در نهایت محصول از دست بروند

عدم رشد کافی و مناسب گیاه

علاوه بر این، کمبود مولیبدن می‌تواند باعث اختلال در تولید آنزیم‌هایی شود که برای فرآیندهای مختلف گیاهان ضروری هستند. این آنزیم‌ها معمولاً برای فرآیندهای متابولیکی و بیولوژیکی ضروری هستند و به عنوان کاتالیزورها عمل می‌کنند. بنابراین، کمبود مولیبدن می‌تواند باعث کاهش عملکرد و عدم رشد سالم گیاهان شود.

تغییرات خاص در برخی گیاهان

کمبود مولیبدن در برخی از محصولات کشاورزی باعث ایجاد برخی تغییرات خاص می شود. برای مثال اگر محصولی مثل ذرت کمبود مولیبدن داشته باشد، کاکل آن کاهش پیدا می کند و دانه ی آن زودتر جوانه می زند. برخی از محصولات براسیکا مثل گل کلم دارای اختلال دم شلاقی می شوند.

ذرت

دلایل کمبود مولیبدن در گیاهان

یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود مولیبدن در گیاهان، این است که خاکی که گیاه در آن پرورش پیدا می کند از نظر منابع مولیبدن فقیر است. خاک‌هایی که در آن‌ها مولیبدن به مقدار کمی وجود دارد یا در قالب ترکیبات قابل جذب برای گیاهان نیست، ممکن است باعث کمبود مولیبدن در گیاهان شود.

دیگر دلیل کمبود مولیبدن در گیاهان می‌تواند مشکلات در جذب، حمل و نقل و توزیع مولیبدن در گیاه باشد. برخی گیاهان ممکن است به دلیل وجود آلودگی‌های هوا یا خاک، ناتوان در جذب مولیبدن از خاک و هوا باشند. همچنین، ممکن است فرآیندهای داخلی گیاه برای حمل و نقل و توزیع مولیبدن در ساختارهای مختلف گیاهی مختلفی مشکل داشته باشند.

یکی از دیگر دلایل کمبود این ماده مهم در گیاهان آن است که PH خاک کاهش پیدا کرده است. مولیبدن از جمله معدود مواد مغذی ای می باشد که به دلیل کاهش ph خاک کم می شود و نمی تواند به میزان کافی به گیاه برسد.

عوامل دیگری نیز می‌توانند در کمبود مولیبدن در گیاهان تأثیرگذار باشند. مثلاً ممکن است فعالیت آنزیم‌های مربوط به متابولیسم مولیبدن در گیاهان کاهش یابد و باعث کمبود این عنصر در گیاهان شود. همچنین، نوع و میزان مصرف کودها و عناصر دیگر نیز می‌تواند بر جذب و استفاده از مولیبدن در گیاهان تأثیرگذار باشد.

درمان کمبود مولیبدن در گیاهان

یافتن روش‌های درمان کمبود مولیبدن در گیاهان بسیار مهم است تا بتوان بهبود رشد و عملکرد آنها را تضمین کرد. یکی از روش‌های معمول درمان کمبود مولیبدن، استفاده از محلول‌پاشی مولیبدن است. در این روش، محلول حاوی مولیبدن به گیاهان پاشیده می‌شود تا آنها بتوانند از این عنصر معدنی استفاده کنند. این روش معمولاً در صورتی که خاکی که گیاه در آن پرورش داده می شود حاوی کمبود مولیبدن باشد و گیاهان نتوانند آن را به خوبی جذب کنند، استفاده می‌شود.

علاوه بر محلول‌پاشی، جبران کمبود مولیبدن می‌تواند از طریق تغذیه داخلی گیاه انجام شود. در این روش، محلول‌های حاوی مولیبدن به خاک اضافه می‌شود تا گیاهان بتوانند از طریق ریشه‌ها آن را جذب کنند. این روش به عنوان یک راهکار پایدارتر در درمان کمبود مولیبدن در گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که ریشه گیاه ضعیف باشد و توانایی جذب مولیبدن از خاک را نداشته باشد از روش قبلی استفاده می شود.

علاوه بر روش‌های درمانی، پیشگیری از کمبود مولیبدن نیز بسیار مهم است. برای جلوگیری از کمبود این عنصر معدنی در گیاهان، استفاده از خاک حاوی مقدار کافی مولیبدن و تنظیم pH خاک به صورت مناسب بسیار حائز اهمیت است. همچنین، استفاده از مولیبدن در کودهای آلی و شیمیایی نیز می‌تواند بهبود رشد و توسعه گیاهان را تضمین کند.

 

برای مطالعه سایر مقالات با ما همراه باشید.

 

نکات مهم در خصوص کمبود مولیبدن در گیاهان

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص کمبود این ریزمغذی مهم در گیاهان وجود دارد این است که نشانه های کمبود آن با نشانه های کمبود نیتروژن در گیاهان بسیار مشابه است. نیتروژن نیز از جمله موادی است که به عملکرد صحیح آنزیم های گیاه کمک می کند و این شباهت به همین دلیل است. اگر به گیاهی که کمبود مولیبدن دارد کود و مواد حاوی نیترات اضافه کنیم، علائم مربوط به فقر مولیبدن در گیاه بیشتر آشکار خواهد شد.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که نباید بیش از حد به گیاه مولیبدن بدهید. در صورتی که به کمبود این ریزمغذی شک کردید، قبل از تشخیص دقیق از افزودن مولیبدن خودداری کنید. اگر مولیبدن بیش از حد باشد باعث ایجاد سم می شود و بیماری ای به نام مولیبدنوز ایجاد می کند. هم چنین در این شرایط کمبود مس می تواند رخ دهد که عارضه دیگری برای گیاهان است.

گیاهان حساس به دریافت مولیبدن

یکی از کارهایی که می تواند از ایجاد علائم مربوط به کمبود مولیبدن در انواع محصولات جلوگیری کند، شناسایی گیاهان حساس به مولیبدن و تامین مولیبدن مورد نیاز آن ها است. در آنالیز خاک باید در خصوص کافی بودن مولیبدن اطمینان حاصل کرد.

یکی از گیاهان حساس به مولیبدن گیاه چغندر قند است. این گیاه برای تولید قند نیاز به مولیبدن دارد و در صورت عدم دریافت کافی از این عنصر، رشد و توسعه آن متوقف می شود. به همین دلیل، کشاورزان باید اطمینان حاصل کنند که خاک مورد استفاده برای کاشت چغندر قند حاوی مقدار کافی مولیبدن است.

گیاهان دیگری مانند گیاهان خانواده خرنوب و سویا نیز به مولیبدن حساس هستند. این گیاهان در تثبیت نیتروژن از هوا کمک می کنند و به طور معمول نیازمند باکتری های ریزوبیوم هستند که قادر به تثبیت نیتروژن هوا در ریشه های گیاه هستند. اما برای این فرآیند نیاز به وجود مولیبدن در خاک است. بنابراین، برای رشد و سلامت این گیاهان، حضور مولیبدن در خاک بسیار ضروری است.

علاوه بر این، برخی از گیاهان نیز به مولیبدن حساس هستند زیرا این عنصر در فعالیت برخی از آنزیم های مهم گیاهان نقش دارد. به عنوان مثال، برخی از گیاهان گوجه فرنگی و اسفناج برای تولید کلروفیل (پیگمانت سبز گیاهی) نیاز به مولیبدن دارند. عدم دریافت کافی از این عنصر می تواند منجر به کاهش تولید کلروفیل و بنابراین کاهش فعالیت فتوسنتزی گیاهان شود.

چغندر قند

جمع بندی کمبود مولیبدن در گیاهان

مولیبدن یک ریزمغذی مهم است که برای رشد و سلامت گیاهان ضروری است. کمبود مولیبدن می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌ها، عدم تولید کلروفیل، عدم رشد مناسب گیاه و تغییرات خاص در برخی گیاهان شود. دلایل کمبود مولیبدن شامل خاک فقیر در این عنصر معدنی، مشکلات در جذب و توزیع آن در گیاه و فعالیت ناکافی آنزیم‌ها است. درمان کمبود مولیبدن می‌تواند از طریق محلول‌پاشی و تغذیه داخلی گیاه و با استفاده از خاک حاوی مقدار کافی مولیبدن و تنظیم pH صورت گیرد. استفاده از مولیبدن در کودهای آلی و شیمیایی نیز می‌تواند بهبود رشد گیاهان را تضمین کند. در این مطلب نکات کافی در خصوص مولیبدن و کمبود آن در گیاهان را مطرح کردیم. امیدواریم این نکات به شما در مراقبت بهتر از گیاهان و محصولاتتان کمک کند.

تیم فنی بنتاکو در تمام مراحل همراه شماست، برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید. 

منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم. 

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ