ماشین آلات مورد استفاده در کشاورزی

امروزه با رشد کشاورزی در تمام دنیا ما شاهد ورود دستگاه ها و ابزار های بسیاری در حوزه کشاورزی هستیم که نبود آن ها باعث می‌شود تا کشاورزی طولانی تر و سخت تر بشود!

در واقع استفاده از ابزار ها و دستگاه های کشاورزی که در حد استاندارد های جهانی هستند و از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار هستند، می‌تواند باعث شود تا بهره وری در کشاورزی تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

به صورت کلی امروزه ابزار ها و ادوات کشاورزی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات ضروری برای کشاورزی اصولی به شما می‌روند که از تنوع بالایی برخوردار هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین و پرکاربرد ترین ابزارآلات کشاورزی خواهیم پرداخت از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع ابزارآلات و تجهیزات کشاوزی

همانطور که میدانید، از گذشته ها انسان های برای کشاورزی و افزایش محصولات خود، از ابزار های زیادی استفاده می‌کردند.

به مرور زمان با افزایش نیاز انسان ها، ابزارآلات کشاورزی نیز به روز تر شد و تا به امروز ابزار ها و ماشین های زیادی در حوزه کشاورزی به وجود آمده‌اند که هر کدام از این ابزار ها می‌توانند کشاورزی را آسان تر کنند.

1-کود پاش، بذر پاش و مه پاش

یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزاتی که امروزه در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزاری برای کودپاشی، بذر پاشی و مه پاشی است. همانطور که از اسم این ابزار نیز مشخص است، از این وسیله برای پخش کود بر روی زمین کشاورزی استفاده می‌کنند. در واقع از آنجایی که امروزه کشاورزی به طور وسیع انجام می‌شود برای اینکه بتوان سریع تر و بهتر محصولات با کیفیت به دست آورد، باید سریعا در زمان مورد نظر کود رسانی در زمین کشاورزی انجام بشود.

البته این دستگاه به سطور معمول نمی‌توان به طور مستقل از آن استفاده کرد و باید روز یک تراکتور نصب بشود. در برخی موارد نیز از این ابزار برای نمک پاشی نیز استفاده می‌کنند.

همچنین مه پاش ها که یکی دیگر از وسایل و ابزار های اصلی در کشاورزی به حساب می‌آیند، برای ایجاد رطوبت استفاده می‌شوند و از جدید ترین تجهیزات در حوزه کشاورزی به حساب می‌آیند که به راحتی می‌توانند بخاری غلیظ بر روی سطح زمین کشاورزی ایجاد کنند. معمولا از این ابزار در گلخانه ها استفاده می‌شود.

2-شخم زن

از گذشته تا الان اولین ابزاری که در حوزه کشاورزی همیشه به کار کشاورزان آمده است، دستگاه شخم زن است. در واقع با استفاده از ابزار شخم زن، مواد مغذی لازم و ضروری بر روی سطح زمین پخش می‌شوند و همچنین خاک را می‌توان برای کشاورزی در آینده آماده کرد.

شخم زن ها در انواع و نمونه های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این دستگاه ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، کارایی های متفاوتی نیز دارند.

به طور مثال برخی از شخم زن ها با نام چیزل پکر برای برخی از زمین ها و خاک ها به کار برده می‌شوند و کارایی خاص خود را دارند.

3-کمباین

کمباین ها از جمله ابزار هایی هستند که در حوزه کشاورزی کارایی های متفاوتی دارند و به عنوان یکی از جامع ترین و کامل ترین ابزار های کشاورزی شناخته می‌شوند.

البته در این بین برخی از افراد نیز باور دارند که از کمباین فقط برای درو محصولات استفاده می‌شود اما این یک باور غلط است!

از کاربرد های دیگر کمباین می‌توان به آسیاب کردن محصولات، جدا کردن دانه از ساقه و... اشاره کرد! از آنجایی که این ابزار به عنوان یکی از رایج ترین ابزارآلات کشاورزی شناخته می‌شود، شاید بار ها آن را دیده باشید.

4-تیلر

در میان ابزارآلات کشاورزی، تیلر ها کاربرد بسیار کمی دارند. این وسایل در واقع تمامی قابلیت های یک تراکتور را در خود جای داده‌اند. برای کاشت و همچنین برداشت محصولات، از تیلر ها استفاده هیا فراوانی می‌شود.

این نوع از وسایل کشاورزی می‌توانند به بیل مکانیکی و حتی دروگر متصل بشوند و کارهای زیادی را بر روی زمین کشاورزی انجام بدهند.

معمولا تیلر ها در دو نوع کولتیواتور در بازار وجود دارند. معمولا در زمین فوتبال نیز از این وسایل استفاده می‌کنند و همچنین در زمین های مرطوب و به خصوص شالیزار ها، تیلر ها کاربرد های فراوانی دارند.

به طور کلی استفاده از تراکتور ها در زمین های مرطوب باعث می‌شود تا خاک فشرده شده و در نتیجه مشکلاتی در کاشت محصولات ایجاد بشود!

اما با استفاده از تیلر ها می‌توانید در زمین های مرطوب نیز عملیات کاشت و برداشت را به طور صحیح و درست انجام بدهید.

5-چیزل پکر

نوبتی هم که باید، نوبت به معرفی یکی از کاربردی ترین وسایل در حوزه کشاورزی یعنی چیزل پکر می‌رسد! معمولا از این وسیله برای برداشت محصول از مزارع آبی استفاده می‌کنند.

این وسیله از قدرت پایینی برخودار است و نمی‌توان از آن انتظار زیادی داشت! در واقع نمی‌توان با استفاده از چیزل پکر، کلوخه های سخت خاک را شکست! اما به صورت کلی این وسیله می‌تواند در زمینه برداشت محصول کمک زیادی به کشاورزان بکند.

در طراحی و ساخت این ابزار از پایه های کاملا فولادی استفاده شده است و از این رو از استحکام و همچنین دقت بسیار بالایی برخودار است و حتی می‌تواند بر روی زمین نرم نیز عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

همچنین برای برداشت محصولات یا شخم زدن این محصول قابل تنظیم است و از این رو کارایی بسیار زیادی بر روی زمین های کشاورزی دارد.

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت که در حوزه کشاورزی و ابزرا آلات کشاورزی، تنوع بسیار زیادی وجود دارد. از این رو شما باید از ابتدا با ابزار آلات کشاورزی و انواع آن ها به صورت کامل آشنا شوید و سپس با توجه به مقیاس زمین کشاورزی خود، نوع محصول قابل کشت، حجم کاشت و برداشت محصول کشاورزی و... ابزارآلات کشاورزی مورد نظر خود را انتخاب کرده و تهیه کنید.

در این مقاله سعی شد تا به صورت کامل به معرفی و بررسی برخی از مهم ترین ابزار های کشاورزی که در هر زمینی باید وجود داشته باشند، اشاره شود.

شما می‌توانید از ابزارآلات کشاورزی که در این مقاله به معرفی آن ها پرداختیم، برای شخم زنی، کاشت و برداشت محصولات خود در زمین کشاورزی به نحو احسن استفاده کنید.

فهرست عناوین

یک نظر در “ماشین آلات مورد استفاده در کشاورزی

  1. آرمان گفت:

    تشکر
    استفاده کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 3 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ