امروزه بیمه کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین بیمه نامه ها برای کشاورزان در کشور شناخته می‌شود. با تهیه بیمه کشاورزی، بسیاری از دغدغه ها و مشکلات کشاورزان برطرف می‌شود. در واقع از آنجایی که محصولات کشاورزی برای کشور دارای اهمیت زیادی است، توجه به حفظ و نگهداری از آن در برابر هر گونه حادثه ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

البته در طی سال های اخیر به دلیل بحران های مختلف و غیر قابل کنترل مانند، افزایش سیل، خشکسالی و... شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزان و دامداران در سراسر کشور هستیم. یکی از بهترین راه ها که می‌تواند بسیاری از خسارات وارد شده به کشاورزان را جبران کند، تهیه بیمه محصولات کشاورزی است!

در ادامه این مطلب قصد دارم تا اطلاعات مهم در خصوص بیمه کشاورزی در اختیار شما قرار دهم از این رو به شما پیشنهاد می‌کنم که در ادامه این مقاله از مجله کشاورزی بنتاکو با ما همراه باشید.

بیمه کشاورزی چیست؟

حال شاید این سوال مهم در ذهن شما ایجاد شده باشد که بیمه کشاورزی چیست؟!

برای جواب به این سوال باید گفت که حدودا در سال 1358، برای اولین بار در کشور توسط شورای انقلاب اسلامی، برای کمک به کشاورزان و محافظت از منابع مهم کشاورزی کشور، بیمه کشاورزی به وجود آمد. پس از آن بیمه کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1387 توانست فعالیت خود را گسترده تر کرده و خدمات خود را به عنوان پوشش هایی در اختیار تمامی کشاورزان و افراد فعال در این حوزه، ارائه دهد.

قبل از آن، کشاورزان بدون هیچ بیمه ها به فعالیت می‌پرداختند اما از سال 1387 بیمه کشاورزی توانست به کمک کشاورزان ایرانی بیاید! در ابتدای کار بیمه کشاورزی، پوشش این بیمه فقط محدود به محصولات کشاورزی یا باغی میشد. اما در حال حاضر انواع محصولات از قبیل دام، زنبور عسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی، طرح‌های جنگلداری، مرتع‌داری و آبخیزداری تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار می‌گیرند.

حال طبق تعرفه های مشخص شده این بیمه، تمامی محصولات کشاورزی کشور تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار می‌گیرند و هر گونه خسارت وارد به کشاورزان در سریع ترین زمان ممکن جبران می‌شود. می‌توان گفت که بیمه کشاورزی یک راهکار مفید و درست برای خسارات و حوادث پیشبینی نشده کشاورزی است.

حوادث تحت پوشش این بیمه شامل، سرمازدگی، سیل، زمین لرزه، خشکسالی، طوفان، تگرگ، یخبندان، آتش سوزی، صاعقه، آفات، امراض نباتی عمومی و امراض حیوانی می‌شوند.

به طور کلی باید گفت که بیمه کشاورزی برای تمامی کشاورزان و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قابل خریداری است.

سامانه استعلام بیمه کشاورزی

بیمه کشاورزی برای آسان سازی هر چه بیشتر استفاده از خدمات این صندوق بیمه توسط افراد و متقاضیان، بستری را برای ارائه خدمات مربوط به بیمه فراهم کرده است که متقاضیان می‌توانند به صورت اینترنتی به آن دسترسی داشته باشند.

حال از آنجایی که دریافت استعلام و همچنین مشاهده وضعیف بیمه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، در ادامه قصد دارم تا در خصوص اهمیت و روش استعلام بیمه مطالبی را در اختیار شما قرار دهم.

سامانه الکترونیک بیمه کشاورزی از بخش های مختلفی تشکیل شده است تا بتواند بهترین خدمات را به مشتریان و متقاضیان ارائه دهد. یکی از مهم ترین بخش های این سامانه، دریافت استعلام بیمه کشاورزی است  که افراد می‌تواند به صورت آنلاین و غیر حضوری از آن بهره مند شوند.

البته بهتر این بدانید که تمام اطلاعات و مشخصات متقاضیان و مشتریان بیمه پس از ثبت نام و صدور بیمه نامه، در سیستم بیمه کشاورزی به صورت کالم ثبت می‌شود. از این رو بهتر است قبل از هر کاری از صحیح بودن اطلاعات وارد شده در سامانه اطمینان حاصل کنید و در صورت مشاهده هر گونه اطلاعات غلط سریعا با کارشناسان مربوط ارتباط برقرار کنید.

راهنمای استعلام بیمه کشاورزی

همانطور که گفته شد، در حال حاضر، موسسه بیمه کشاورزی تمامی خدمات خود را به صورت الکترونیک و آنلاین در اختیار بیمه شدگان و مشتریان خود قرار می‌دهد و افراد می‌توانند به صورت غیر حضوری از این خدمات بهره مند شوند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که بیمه شدگان پس از دریافت بیمه نامه باید انجام دهند، استعلام بیمه کشاورزی از طریق سامانه بیمه کشاورزی است. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با استعلام بیمه کشاورزی، مراحل انجام آن آورده ام از این رو به شما پیشنهاد می‌کنم که در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

1-ابتدا واراد سامانه رسمی استعلام بیمه کشاورزی شوید و پس از ورود روی گزینه‌ی استعلام کلیک کنید.

2-سپس باید برای گرفتن استعلام بیمه کشاورزی خود، شناسه ملی و شناسه بیمه خود را به طور کامل وارد کرده و کد امنیتی را وارد کنید.

3-پس از طی مراحل گفته شده، برای گرفتن استعلام بیمه خود، روی گزینه تأیید کلیک کرده و وارد بخش بعدی شوید.

با طی این مراحل شما می‌توانید استعلام بیمه کشاورزی خود را به صورت کامل انجام دهید.

 مشاهده سوابق بیمه روستایی و عشایری

همچنین یکی دیگر از صندوق های بیمه که شامل حال کشاورزان و افراد فعال در این حوزه می‌شود، صندوق بیمه روستایی و عشایری است. در حال حاضر بسیاری از خدمات این صندوق به صورت آنلاین و غیر حضوری قابل دریافت است.

یکی از متداول ترین دغدغه های اصلی افراد و بیمه شدگان، آشنا نبودن با نحوه مشاهده سوابق بیمه است! برای حل این موضوع، موسسه بیمه روستایی و عشایری خدمت مشاهده سوابق بیمه روستایی و عشایری را در سامانه به صورت الکترونیکی و آنلاین قرار داده است. از این رو شما می‌توانید از طریق این سامانه، سوابق بیمه خود را به صورت کامل دریافت کرده و مشاهده کنید.

نحوه دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری

صندوق بیمه روستایی و عشایری همانطور که گفته شد، تمامی خدمات خود را به صورت آنلاین و الکترونیک قرار داده است. شما می‌توانید از طریق این سامانه اکثر امور را مانند دریافت گواهی سوابق بیمه نامه ها، استعلام و... را به صورت کامل دریافت کنید.

از مهم ترین خدماتی که می‌توانید از طریق سامانه بیمه روستایی و عشایری دریافت کنید، دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری است.

افرادی که تحت بیمه روستایی و عشایری هستند و قصد استعلام سوابق بیمه خودر ار دارند، به راحتی می‌توانید بصورت غیر حضوری و آنلاین از طریق سامانه بیمه روستایی و عشایری اقدام کنید.

در ادامه قصد دارم شما را با دو روش دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری آشنا کنم؛

روش اول: دریافت سوابق بیمه از طریق سامانه سکو

اولین روش برای سوابق بیمه روستایی و عشایری، ورود به سامانه سکو صندوق بیمه روستایی و عشایری است. در این روش شما باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

1-در مرحله اول شما باید وارد سامانه بیمه عشایری و روستایی به آدرس اینترنتی roostaa.ir شده سپس روی گزینه دریافت شناسته و پرداخت حق بیمه کلیک کنید.

2-سپس بدون اینکه نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید، روی گزینه ورود کلیک کنید.

3-در مرحله بعد شما وارد سامانه سکو می‌شوید. حال برای اینکه سوابق بیمه روستایی و عشایری خود را دریافت کنید باید از این این سامانه، روی گزینه کارنامه بیمه کلیک کنید و پس از آن اطلاعات خواسته شده را وارد کرده تا بتوانید سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.

روش دوم: دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری از طریق سامانه کارنامه

یکی دیگر از روش های دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری، ورود به سامانه کارنامه است. برای دریافت سوابق بیمه از این روش ابتدا شما باید وراد سامانه بیمه عشایری و روستایی شده و سپس طبق مراحل که در ادامه گفته می‌شود عمل کنید.

1-در مرحله اول ابتدا وارد سامانه شده و سپس روی گزینه خدمات الکترونیک سایت کلیک کنید. پس از آن وارد گزینه بیمه شدگان و سپس کارنامه بیمه ای شوید.

2-در این صفحه شما باید شماره شناسنامه و کدملی خود را به طور کامل وارد کرده و روی گزینه جستجو کلیک کنید تا بتوانید سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.

نرخ حق بیمه کشاورزی تأمین اجتماعی

به طور کلی، حق بیمه کشاورزی تأمین اجتماعی برای تمامی روستاییان حدود 15 درصد از در آمد هر فرد است. از این 15 درصد حدود 10 درصد بر دوش دولت است و ما بقی سهم بیمه شده محسوب می‌شود که باید پرداخت شود. در زمان هایی که بلایای طبیعی مانند خشکسالی، سیل، تخریب و افت زدگی محصولات کشاورزی و... اتفاق می افتند، تمامی حق بیمه کشاورزان و روستاییان توسط دولت پرداخت می‌شود.

حال به طور کلی بر اساس درآمد که به 8 سطح طبقه بندی می‌شود، حق بیمه برای هر کدام از سطح های درآمدی تعیین شده است. بر اساس این سطح بندی، میزان سهم 5 درصدی برای درآمد 1 ماه در سال 1401 حدود 500 تا 330 هزار تومان است. حال هر چقدر که میزان این پرداختی بالا تری برود، مبلغ مستمری فرد بیمه شوند نیز بیشتر می‌شود.

نحوه دریافت کد یکتای کشاورزی

در گذشته، واحد های همه سامانه ها اعم از دامپزشکی، بیمه، سوخت و... هر کدام به صورت جداگانه دارای یک کد یکتایی بودند. حال طبق تصمیمات لحاظ شده، قرار بر این است که هر سامانه یک کدیکتا به نام یکتای کشاورزی باشند.

مالک واحد باید در نگهداری و مراقبت از کد یکتا دقت لازم را داشته باشد زیرا کد یکتای کشاورزی مانند کدملی فرد بسیار مهم و حائز اهمیت است. در اکثر وحد ها، کد یکتای کشاورزی، از طریق سماصط دریافت می‌شود. در واقع پس از اینکه اطلاعات مورد نیاز توسط مشتریان و کاربران در سماصط ثبت شدند، مراحل تأیید آغاز میشوند و نوبت به دریافت کد یکتای کشاورزی می‌رسد.

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت که بیمه کشاورزی امروزه به عنوان یکی از هم ترین بیمه ها مخصوص کشاورزان و افراد فعال در این حوزه است که می‌تواند از ایجاد خسارات مختلف به کشاورزان جلوگیری کند. در این مقاله سعی شد تا به صورت به معرفی بیمه کشاورزی و بررسی برخی اطلاعات مهم در خصوص این بیمه بپردازیم.

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 3 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ