بذر مال گندم چیست؟ آشنایی با انواع روش بذر مال کردن گندم

برنامه غذایی گندم

امروزه علی رغم پیشرفت تکنولوژی، کشاورزان گندم با معضلاتی جدید مواجه هستند، مشکلاتی در تولید ، داشت تا برداشت و فروش گندم به ما می گوید که دیگر کشاورزی نباید همانند گذشته و سنتی انجام شود بلکه هدف باید دستیابی به بالاترین میزان برداشت محصول  باشد که بتواند هم هزینه های سنگین تولید را پوشش داده و هم سود قابل توجهی برای کشاورز داشته باشد لذا برای رسیدن به این میزان برداشت، می بایست تغذیه بر اساس برنامه غذایی مناسب انجام شود. تغذیه و کوددهی گندم اصلی ترین راه افزایش محصول است که کشاورز باید در طول دوره کشت با مشورت کارشناسان با تجربه، برنامه ریزی مناسبی برای کوددهی و تغذیه گندم داشته باشید.

تغذیه گندم از قبل از کشت بذر شروع می شود و  هزمان با آماده سازی بستر کشت می توان از کودهای پیش کشت در زمین استفاده کرد. دقت داشته باشید مبنای تغذیه گیاه و کوددهی بر اساس آنالیز خاک و انتظار عملکرد از گیاه  می باشد.

علاوه بر آماده سازی زمین یکی دیگر از اقداماتی که بهتر است قبل از کشت گندم انجام شود بذرمال است.

بذر مال گندم چیست؟

برای آشنایی با مفهوم بذرمال در ادامه مقاله ، با ما همراه باشید.

بذرمال چیست؟

بذرمال یک تیمار قبل از کشت است که در آن بذر غلات قبل از کشت با محلول های حاوی کود و مکمل های رشد آغشته می شود

بذرمال چیست؟ اهمیت بذر مال

بذرمال نقش مهمی در سرعت جوانه زنی و استقرار گیاهچه گندم و جو در خاک دارد و از دیگر مزایای بذرمال می توان به یکدست سبز شدن، افزایش حجم ریشه، قدرت جذب بیشتر مواد، افزایش درصد سبزینگی، افزایش قدرت پنجه زنی و پیشگیری از بیماری ها و کاهش مصرف سموم در زمان داشت اشاره کرد.

بهترین کود بذر مال گندم

  • کود های حاوی روی.
  • کود های حاوی کلسیم.
  • آمینو اسید.
  • کود هیومیک اسید و فولویک اسید.
  • قارچکش هایی مانند کاربندازیم، کاربوکسین تیرام، تبوکونازول و دیفنوکونازول.

بذر مال گندم با اسید هیومیک

استفاده از این کود، به‌طور کلی مزیت‌های زیادی در پی خواهد داشت. بذرمال هیومیک اسید، باعث افزایش میزان فسفر در دسترس بذر و در نتیجه رشد بهتر ریشه می‌شود. رشد بهتر ریشه نیز باعث جذب بهتر مواد غذایی مورد نیاز و رشد و نمو بهتر جوانه می‌گردد. همچنین سرعت و درصد جوانه‌زنی در بذرهای محصولات مختلف (گندم، جو، برنج، ذرت، یونجه ) در زمان بذرمال با اسید هیومیک، افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کنند.

روش بذر مال گندم (انواع بذر مال گندم)

بذر مال به 3 روش سنتی، بشکه ای و مکانیزه انجام می شود.

روش سنتی

در این روش کشاورزان ابتدا مقدار بذر مورد نیاز را روی نایلونی پلاستیکی ریخته و با افزودن کود و محرک های رشد محلول شده در آب، به مقدار مناسب تمامی بذرهای گندم را به کود بذرمال و محرک رشد آغشته می‌کنند و به کمک یک بیل یا پارو برای آغشته شدن بهتر بذرها با کود بذرمال، آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند. بهتر است بلافاصله بعد از خشک شدن، درون خاک کاشته شوند یا نهایتا تا 24 ساعت بعد از بذر مال می­توان بذر ها درون خاک کاشت.اما دقت داشته باشید فاصله بذرمال تا کشت نباید بیشترشود.

روش بشکه ای

در این روش بذرهای گندم درون یک بشکه یا میکسر ریخته می‌شود و پس از افزودن کود بذر مال گندم، بشکه را می‌چرخانیم تا بذرهای گندم کاملاً به ترکیبات محرک رشد و کودها آغشته شوند. یا به کمک پارو یا بیل بذر ها را با کود بذرمال ریخته شده به درون بشکه، آغشته کنیم.

دستگاه بذر مال گندم

در این روش بذرمال کردن گندم، هم‌زمان با بوجاری، بذرهای گندم را در دستگاه‌های مکانیزه ویژه ای که از مخزن مخصوص برای بذرهای گندم و بذر مال کردن برخوردار هستند استفاده می شود و کود بذرمال گندم را به بذر داخل دستگاه افزوده می شود.

پس از عملیات بذرمال بنا بر نیاز خاک و نتیجه آنالیز آب و خاک اقدامات مربوط به کوددهی و تغذیه  انجام می شود.عملیات کوددهی از آن جهت برای ما اهمیت دارد که عملکرد محصول ما را افزایش می دهد و به سطح مطلوب و اقتصادی می­ رساند. اقدامات لازم مربوط به تغذیه گیاه طی مراحل پیش از کاشت، حین کاشت و داشت انجام می شود دقت داشته باشید همانگونه که کوددهی می تواند نسبت به رفع کمبود عناصر غذایی موثر باشد در صورت مصرف بی رویه و زیاده روی با سمیت و بیش بود برخی عناصر غذایی در گیاه مواجه هستیم. پس برای نتیحه مطلوب گرفتن از کوددهی، رعایت تعادل عناصر غذایی و مصرف بهینه کود ها در فرایند تغذیه بسیار مهم است که بهتر است این فرایند زیر نظر کارشناسان مربوطه انجام شود.

اما به طور عمومی و کلی می توان با شناخت مراحل رشد گندم و نیاز گیاه در هر مرحله رشد، کوددهی را انجام داد.

 

فهرست عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =

لیست علاقه مندی ها
حساب من
وبلاگ